Amikor fél évtizeddel ezelőtt felvételit nyertem az egyik főiskolára, nagy szomorúság töltött el, amiért nem a szomszédos város egyetemére vettek fel. Akkor a túljelentkezés volt a jellemző, a családoknál volt pénz, a diplomásoknak pedig jobb esélye volt egy menő állás betöltésére. Mára minden megváltozott. A magyar családok anyagi helyzete pillanat alatt változik, és ilyen vészterhes időkben értelmes ember nem hajlandó várni éveket egy jó munkahelyre, ha nincs bombabiztos anyagi háttere. Ami igazából foglalkoztat viszont, hogy hogyan fog az oktatás átalakulni az elkövetkező 20 éven belül. Ugyanis az elmúlt években óriásit fejlődött az agykutatás, és jelent már meg olyan tudományos publikáció, ami arról adott hírt hogy sikerrel olvastak ki betűket, sőt képeket is emberek agyából. Amennyiben olvasni már tudjuk a memóriát vagy a konkrét agyműködést, hamarosan írni is lehet majd az idegpályákra. Akkor pedig a határ a csillagos ég.
A két fő problémám ezzel a következő:
1 Nyílván pénz alapú lesz a jövő oktatása is, de mennyire fog függni a pénztől? Mondjuk 2 hónap alatt valakinek beültetik egy tapasztalt öreg tudós teljes szakmai ismeretanyagát, de MENNYIÉRT??
2 Hogyan fogja a társadalmon belül a mobilitást változtatni az új eljárás? Hiszen szuper-zsenik hozhatók majd létre akár hajléktalan fiatalokból is.
A mai társadalmunk fő mérő eszköze a tudás, az információ, illetve a képesség hogy valaki el tud végezni olyan műveletet amit más nem. Amennyiben jön egy olyan technológiai újítás ami mindenki számára elérhetővé teszi mondjuk hogy kikapcsolja a fájdalomreceptorait és lefussa a világcsúcsot, vagy olyan hosszú matematikai műveleteket végezhessen egy ember amit eddig csak számítógépeken lehetett, hogyan fog változni a világ? Mármint az emberek? Szebb, jobb világ jön, marad minden a régiben, esetleg a politikusok céljai szerint gondolatokat ültetnek majd el emberek agyában, hogy aztán a tömegek a hatalom mániások céljait szolgálják?